Gimnazjum nr 24 im. Henryka Jordana w Zabrzu
  • fotoj.JPG
  • fotoi.JPG
  • fotoh.JPG
  • fotog-kor1.jpg
  • fotof.jpg
  • fotoe.JPG
  • fotod.jpg
  • fotoc.JPG
  • fotob.JPG
  • fotoa.JPG
  • foto12.jpg
  • foto11.jpg
  • foto07.jpg
  • foto04.jpg
  • foto03.jpg

Czym jest innowacja pedagogiczna?

W myśl przepisów oświatowych innowacjami pedagogicznymi są wszelkie nowatorskie ro związania programowe, organizacyjne lub metodyczne mające na celu poprawę jakości pracy szkoły. Każda innowacja musi zostać zatwierdzona uchwałą Rady Pedagogicznej, a uchwała ta może zostać podjęta po wyrażeniu zgody przez nauczycieli, którzy mają innowację realizować oraz przez autora (autorów) jej pomysłu.

Zgodę na realizację innowacji pedagogicznej – jeśli pociąga ona za sobą konieczność zapewnienia dodatkowych środków finansowych – musi wydać organ prowadzący szkołę (Prezydent Miasta Zabrze); innowacja podlega także wpisowi do rejestru Kuratora Oświaty.

Innowacje, innowacje…

Na tym nie koniec naszych pomysłów na innowacyjne kształcenie gimnazjalistów. Każdego roku chcemy zaproponować uczniom rozpoczynającym naukę w Gimnazjum nr 24 inną klasę innowacyjną. Dotychczasowe doświadczenia wskazują na to, że młodzież, a także rodzice, interesują się tymi pomysłami. Warto się nimi interesować, bo nauka w naszych klasach innowacyjnych to wspaniała przygoda edukacyjna, dopasowana do możliwości uczniów. Jak się zapisać do klasy innowacyjnej? Złożyć odpowiednio wcześnie dokumenty (formularz zgłoszenia do szkoły wraz z wykazem ocen za pierwszy semestr oraz informacją o chęci uczestnictwa w klasie innowacyjnej).

Dla nauczycieli - pasjonatów podajemy zestawienie bibliograficzne za lata 1996 - 2007 obejmujące artykuły i publikacje zwarte poświęcone innowacjom pedagogicznym. Polecamy też jedną z nowszych publikacji na temat innowacji pedagogicznych w perspektywie badań edukacyjnych, autorstwa dr Marty Kotarby - Kańczugowskiej.

Dla porządku wypada także zamieścić obowiązujące rozporządzenie MEN w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w szkołach. Ponieważ dokument ten pochodzi z roku 2002, oczekuje on na gruntowną rekonstrukcję. Kosmetyczna poprawka wprowadzona w roku 2011 była potrzebna (zrezygnowano z terminu 31 marca, jako momentu zgłoszenia projektu innowacji do organu nadzoru pedagogicznego), jednak zdecydowanie niewystarczająca.

Ciekawostką jest ogłoszenie niedawno przez Miniastra Kultury i Dziedzictwa Narodowego rozporządzenia dotyczącego działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w szkołach artystycznych. Ważnym wątkiem, nieobecnym w rozporządzeniu MEN, jest tam np. konieczność oceny realizacji innowacji pedagogicznej, po jej zakończeniu, przez organ nadzoru pedagogicznego. Poniżej prezentujemy treść rozporządzenia - dla dociekliwych.

Linki
Partnerzy szkoły

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Aby dowiedzieć się więcej na temat plików cookie, których używamy i jak je usunąć, zobacz naszą politykę prywatności.

  Akceptuję Politykę prywatności na tej stronie.
EU Cookie Directive Module Information