Gimnazjum nr 24 im. Henryka Jordana w Zabrzu
  • fotoj.JPG
  • fotoi.JPG
  • fotoh.JPG
  • fotog-kor1.jpg
  • fotof.jpg
  • fotoe.JPG
  • fotod.jpg
  • fotoc.JPG
  • fotob.JPG
  • fotoa.JPG
  • foto12.jpg
  • foto11.jpg
  • foto07.jpg
  • foto04.jpg
  • foto03.jpg

EFEKTY KSZTAŁCENIA W GIMNAZJUM NR 24 IM. H. JORDANA W ZABRZU

Z WYKORZYSTANIEM KALKULATORA EWD


Wyniki osiągane przez uczniów dokładnie monitorujemy i wnikliwie analizujemy. Chodzi oczywiście o te wyniki, które można uchwycić, przeliczyć, zestawić, porównać...

W szkole wiele się dzieje: na lekcjach, poza lekcjami, na przerwach, w projektach i nie wszystko umiemy i chcemy opisywać liczbami. Surowe wyniki naszych trzecioklasistów nie dają jednak pełnego obrazu rezultatów naszej pracy.

Efektywność kształcenia w naszej szkole najprecyzyjniej oddają badania z wykorzystaniem kalkulatora EWD. Wynik egzaminacyjny i wskaźnik EWD to miary komplementarne, łącznie dają pełniejszą informację o szkole. Konsekwencją tego, że uwzględniamy zarówno wynik egzaminacyjny, jak i wskaźnik EWD jest sposób pokazywania wyniku szkoły – pozycja szkoły prezentowana jest w układzie współrzędnych.

Oś pozioma oznacza średni trzyletni wynik egzaminacyjny szkoły, a oś pionowa symbolizuje trzyletnią EWD szkoły. By uwzględnić statystyczną niepewność szacowania wskaźników, pozycja szkoły prezentowana jest nie jako punkt, a jako obszar w kształcie elipsy.

Jak już wspominaliśmy, wyniki wszelkich pomiarów, również testów egzaminacyjnych, cechuje niepewność pomiarowa. Lokując gimnazjum na wykresie, należy wziąć to pod uwagę. Robimy to, wyznaczając dla każdego gimnazjum obszar, w którym z 95% pewnością znajduje się gimnazjum ze względu na dwa interesujące nas wskaźniki: wynik egzaminu i EWD.

Rezygnacja z dokładnego (tzw. punktowego) szacowania interesujących nas wartości nie jest wynikiem asekuranctwa czy „statystycznej bojaźliwości”, jest normalną procedurą statystyczną stosowaną wszędzie tam, gdzie na podstawie wartości szacunkowych musimy formułować odpowiedzialne oceny.

Wielkość elipsy, czyli niepewność szacowania wskaźników dla szkoły, zależy przede wszystkim od liczby informacji. Im większą liczbą wyników egzaminacyjnych dysponujemy, tym mniejsza niepewność i mniejsza elipsa.

Opis położenia elipsy (szkoły) w układzie współrzędnych (wynik egzaminu, EWD) może ułatwić wyróżnienie pięciu punktów odniesienia.

  • Szkoły neutralne. Gimnazja, w których notujemy zarówno średni w skali kraju poziom wyników egzaminacyjnych, jak i przeciętną efektywność.

 

  • Szkoły sukcesu. Gimnazja o wysokich wynikach egzaminacyjnych i wysokiej efektywności nauczania.

 

  • Szkoły wspierające. Gimnazja o niskich wynikach egzaminacyjnych, ale wysokiej efektywności.

 

  • Szkoły wymagające pomocy. Gimnazja o niskich wynikach egzaminacyjnych i niskiej efektywności nauczania.

 

  • Szkoły niewykorzystanych możliwości. Gimnazja o wysokich wynikach egzaminacyjnych oraz niskiej efektywności nauczania.


Powyższe punkty odniesienia opatrzone umownymi nazwami mają pomóc w interpretacji, a nie kategoryzacji szkół.

Oprócz typów głównych można zaobserwować również typy pośrednie: szkoły o przeciętnych wynikach i niskiej/wysokiej EWD oraz szkoły o przeciętnej efektywności (EWD) i niskich/wysokich wynikach egzaminacyjnych. w tych przypadkach elipsy szkół leżą na osi pionowej lub poziomej, odpowiednio.

Jak odczytywać wykresy?

By ułatwić statystyczną interpretację pozycji gimnazjum, w układzie współrzędnych wyrysowano dwie elipsy. Mniejsza z nich, ciemnoszara, wskazuje obszar, w którym mieści się 50% gimnazjów. Druga elipsa, jasnoszara, wyznacza obszar, w którym mieści się 90% gimnazjów. Środkiem symetrii tych elips jest punkt (100;0).

Układy współrzędnych prezentujące pozycję szkoły ze względu na wskaźniki wyniku końcowego i edukacyjnej wartości dodanej dla okresów: 2011-2013, 2012-2014, 2013-2015, znajdziecie Państwo pod tutaj.

 

Nasza szkoła od kilku lat dla poszczególnych części egzaminu gimnazjalnego mieści się w obszarze "szkoły wspierającej" (jako jedno z nielicznych zabrzańskich gimnazjów).

Zapraszamy również do zapoznania się z materiałem umieszczonym w załączniku.

Pliki do pobrania
Pobierz plik (EWD.pdf)Istota EWD1472 kB
Linki
Partnerzy szkoły

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Aby dowiedzieć się więcej na temat plików cookie, których używamy i jak je usunąć, zobacz naszą politykę prywatności.

  Akceptuję Politykę prywatności na tej stronie.
EU Cookie Directive Module Information